AnasayfaGenelRÖPORTAJ

 “Her Konuda Eczacı Danışmanlığı Ve Eczaneler Olmalı”

 

 

Türkiye ilaç pazarının 2021 yılında kutu bazında yüzde 3 büyümeyle yaklaşık 2,3 milyar kutuya ulaştığını söyleyen Pharmetic Girişimci Eczacılar Derneği Başkanı Kazım Aykanat, özellikle bitkisel ürünler pazarında yüzde 50 gibi büyük bir büyüme olduğunu söyledi. Aykanat, sektörde her konuda eczacı danışmanlığının ve eczanelerin olması gerektiğini belirtti.

 

 

Türk ilaç sektörünü değerlendiren Pharmetic Girişimci Eczacılar Derneği Başkanı Kazım Aykanat, yılın ilk sayısında hem 2021 yılını değerlendirmesini hem 2022 öngörülerini OTC Plus Dergisi’ne açıkladı.

 

Öncelikle kendinizden bahseder misiniz?

1974 Sivas doğumluyum. Kabataş Erkek Lisesi, Marmara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi’nin ardından Medipol Üniversitesi Klinik Eczacılık Tezli yüksek lisans yaptım. Ayrıca Yeditepe Üniversitesi Klasik Homeopati Derneği’nin birlikte düzenlediği Homeopati eğitimi aldım.

300 lisanslı sporcusu olan İstanbul Sitespor’un yönetim kurulu üyesiyim. Birçok komisyon ve üç dönem yönetim kurulu üyeliği yaptıktan sonra Pharmetic Girişimci Eczacılar Derneği 9. dönem Yönetim Kurulu Başkanı olarak 2021 yılında görevi devir aldım.

 

Pharmetic Girişimci Eczacılar Derneği’ni anlatır mısınız, görevi ve amacı nedir?

Pharmetic Girişimci Eczacılar Derneği (PGED)’nin amacı; Türkiye’de eczacılık alanında etik, genç, üretken ve modern bir yapı oluşturarak; hümanist düşünce ile hareket etmek, eğitime daima açık olmak, mesleğimizi ve meslektaşlarımızı çağdaş, evrensel kaliteye ve dünya standartlarına uyumlu, yeniliklere açık ve hazır biçimde bütünleştirmektir.

 

Eczacılığın, eczanelerin, tüm sağlık sektörünün ve halkın sağlıklı geleceği için geleceğe yön verebilecek eğitimsel, sosyal ve ekonomik projeler üretebilmeyi hedefleyen bir misyonla kurduğumuz Pharmetic Girişimci Eczacılar Derneği olarak yeni bir hikayeye başladık. Endüstri, eczacılarımız ve tüm toplumla dayanışma içerisinde olmak bu serüvende en büyük hedefimiz olacaktır. Yönetim kurulumuzla birlikte, meslektaşlarımızdan aldığımız ilham ve güçle Derneğimizin vizyonunu genişletmeye, mesleğimizde biriken sorunlar karşısında hep beraber çözümler üretip dönüştürmeye kararlıyız.

 

Sektörün 2021 yılı değerlendirmesini yapar mısınız?

Özellikle pandemi koşulları ile daha da ağırlaşan bir şekilde eczanelerimizde de ciddi bir ekonomik daralma yaşanıyor. Pandemi döneminde Türk ilaç pazarı genel anlamda küçüldü. İEİS verilerine göre, bu düşüşte pandemi nedeniyle hastaların hastane ve hekim ziyaretlerini azaltmış olmaları etkili oldu.  2021 yılı da özellikle yılın son çeyreğinde hem global hem de yerel anlamda yaşanan maliyet artışlarının baskısı nedeniyle zor bir yıl oldu.

2021 yılı sonunda Türkiye ilaç pazarı, kutu bazında %3 büyümeyle yaklaşık 2,3 milyar kutuya ulaştı. İEİS verilerine göre, ilaç endüstrisi Türkiye’de yaklaşık 680 kuruluş, uluslararası standartlarda üretim yapan 99 ilaç ve 11 hammadde üretim tesisiyle 12 binden fazla ürün sunuyor; Türkiye’nin ilaç ihtiyacının yüzde 88’i yurtiçi üretimle karşılanıyor. Sanayi üretim endeksi verilerine göre, Türk ilaç endüstrisi, 2015-2020 yılları arası dönemde üretimini yüzde 52,4 artırdı. Merkez Bankası verilerine göre de Temmuz 2021 itibarıyla ilaç sanayi kapasite kullanım oranı yüzde 66,6 seviyesinde yer aldı.

İlaç dışı pazarda özellikle bitkisel ürünler pazarında % 50 gibi büyük bir büyüme var. Pandemi nedeniyle bu ürünlerin kullanımda farkındalığın artması koruyucu sağlık açısından da sektör içinde çok önemli.

Bu durum birçok firmaların iştahını kabartırken kontrol mekanizmalarının eksikliği nedeniyle merdiven altı üretimi tekrar gündeme getirdi. Sevindirici olan kısmı iyi üreticilerimizin olması ve iyi üretim kalitesi ile birlikte birçok inovatif ürünün hızlı bir şekilde tüm dünyayla birlikte pazara verilmesi oldu.

Bu büyüme alanda yatırımların artmasını da ayrıca sağladı. Bu büyümeyi sağlıklı olarak sürdürebilmek için ürünlerin doktor kontörlünde ve eczacı danışmanlığında olmasının ne kadar önemli olduğunu tekrardan göreceğiz.

Dermokozmetik ve kişisel bakım ürünlerinde pandemiyle birlikte daha yoğunlukta internet satışlarına kayması ve eczanelerimizde pazar paylarının düşmesi bizleri üzdü. Bu alanda yeni projeler ve yaklaşımlar ile tekrar gerekli olan seviyeye getirmemiz gerekiyor. Günü kurtarmak yerine yeni iş ortaklığı modelleri geliştirerek halkımız en güvenilir danışmanlık ve satış noktaları olan eczanelerden bu ürünlerin temininde gerekli pazar seviyesine gelmesini umut ediyoruz.

 

2022 yılı öngörüleriniz nelerdir?

 

Üretim ve tedarik noktasında uygulanmakta olan mevcut mevzuat gereği her yıl aynı dönemde erişim sorunları yaşanıyor. Dolar ve Euro kuru birçok sektörü olduğu gibi ilaç sektörünü de olumsuz etkiledi. Türkiye’de ilaç fiyatları, yılda bir kez güncelleniyor. Ancak güncel Euro kuru ile ilaç fiyatlarının belirlenmesinde temel alınan kur seviyesi arasındaki fark, özellikle kurun yükseldiği dönemlerde ilaç tedariğinde sorunlara yol açıyor. Bu şartlarda kur değişimine göre yıl içinde birden fazla güncelleme yapılması gerekmektedir.

Eczane ekonomilerinin iyileştirilmesi yönünde mevzuat değişikliği, internetten ilaç satışı ile mücadele, Tarım Bakanlığı ruhsatlı farmasötik formların farmokinetik etkinlikleri nedeniyle sadece eczanelere de satılmasıyla ilgili mevzuat değişikliği ile ilgili düzenleme, eczacılar ve tüm sağlık çalışanlarına şiddetin önlenmesi gibi konular gündemde yer almaya devam ediyor. 2022 yılından umutluyuz, sorunlarımızın çözülmesi yolunda adımların atılacağı ümidini taşıyoruz.

 

Sektörün son dönemde ve uzun vadede yaşadığı sorunlar nedir? Bu konularda çalışmalarınız bulunuyor mu?

 

Sağlığı ilgilendiren ilaç, OTC, kişisel bakım, besin destekleri, medikal ve dermokozmetikleri de içine alan her konuda eczacı danışmanlığının ve eczanelerin olması gerektiğine inanıyoruz. Tarım Bakanlığı ruhsatlı ürünlerin ve yasal prosedürlerinin yeniden tanımlamasını sağlamak gerekmektedir. Etkinlik ve yan etkileri nedeniyle, içinde etken madde içeren tüm ürünler, halk sağlığını korumak için doktor önerisiyle, Sağlık Bakanlığı onay ve denetiminde veya 7/24 birinci basamak sağlık hizmetini büyük bir özveri ve güvenle veren, aldığı eğitimlerle bu alanlarda uzmanlaşan, meslek etiği içerisinde önce danışanını düşünen eczacı danışmanlığında sadece eczanelerde satılmalıdır. Besin destekleri veya vitaminler her ne kadar zararsız görünse de hastanın kullandığı ilaçlar ile etkileşimi olup olmadığı veya hastanın geçmiş sağlık öyküsü bilinmeden önerilmemelidir.

Ayrıca eczacıların yaşadıkları hak kayıpları, sağlıkta şiddetin özellikle son dönemde sıklıkla görülen eczanelerimizin güvenliklerine yönelik yapılması gerekenlerle ilgili de adımların atılması için çalışmalarımızı yoğunlaştıracağız.

 

Geleceğin eczacılığı ve eczacısı nasıl olmalı?

 

Pharmetic Girişimci Eczacılar Derneği olarak ne gibi çalışmalara imza attınız, atıyorsunuz?

 

Mesleki gelişimimizi artırmak, yenilikleri takip edebilmek, eğitimler verebilmek, genç meslektaşlarımıza bilgi aktarabilmek, endüstri ile iş birliği yapabilmek ve meslek birlikteliğimizi buluşturmak adına kongre ve toplantılarımıza hız kesmeden devam edilmesi planlanmaktadır. Bu sebeple 2 yılda bir gerçekleşen fiziki buluşmalarımızın yanı sıra küçük alt toplantılar ve eğitimler gerçekleştirmek üzere çalışmalarımız olacaktır.

 

Tüm sektör paydaşlarını buluşturduğumuz en büyük eczacılık buluşması olan Geleceğin E Hali’nin 4. hazırlıklarına ise büyük bir hızla başladık. Bu seneki kongremiz “HAVANDAN DİJİTALE” mottosuyla eczacılığı dijital trendler ile harmanlayacak. 20-23 Ekim 2022 tarihleri arasında, İstanbul Kongre Merkezi (ICC)’nde yapacağımız kongrede sizleri de sağlıkta geleceğe yön verecekler arasında görmek, bu büyük buluşmamızda birlikte olmaya davet ediyoruz.

Geleceğin E hali ile ilgili tüm detayları geleceginehali.org web sitemizden ve sosyal medya hesaplarımızdan takip edebilirsiniz.

 

Pharmetic Girişimci Eczacılar Derneği, Pharmetic Akademi Yürütme Kurulu tarafından Eczacılık Fakültelerinde 5.sınıf öğrenim gören eczacılık öğrencileri arasında başlattığı

Farmafikir projesi ile “Geleceğin Eczacılığına” genç beyinlerin fikir, düşünce ve projelerini oluşturmayı hedeflediğimiz projemizin 5. gerçekleştireceğiz.
Bu proje ile; Geleceğin eczacılığı ve eczacısı nasıl olmalı? Mesleğimizi bugünden geleceğe nasıl taşımalıyız? sorularına farklı bakış açıları oluşturmayı ve Eczacılık Fakültesi öğrencilerinin “Eczacılık Mesleğine” dair yaratıcılığının önünü açmayı hedefleyerek Eczacılık “Fakültesi Öğrencilerini” bu doğrultuda teşvik etmek istiyor, genç beyinlerin yaratıcı fikirleriyle ortaya çıkan projelerin hem eczacılık mesleğine hem de geleceğin eczacılarına katkı sağlayacağına inanıyoruz.

 

Derneğimizin İstanbul Üniversitesi ve Novo Nordisk iş birliği gerçekleştirdiği PharmObesity tüm meslektaşlarımıza sunduğumuz önemli bir farkındalık projesi olacak.

Çağımızın en yaygın hastalıklarından biri olan obeziteye karşı toplum farkındalığını artırmak hastaların doğru bilgi ve tedaviye ulaşabilmesi için her birimiz özveriyle çalışıyoruz. Şimdi ise bu çabayı bir adım daha ileri taşımak hedefiyle harekete geçiyoruz. Bu inançla hayata geçirdiğimiz, obezite alanında bilgi ve deneyim kazanmak isteyen tüm meslektaşlarımızı en güncel ve yararlı bilgilerle buluşturan yeni online eğitim platformumuz PharmObesity ile tanıştırmaktan gurur duyuyoruz!

Eğitim modüllerini tamamlayarak obezite hastalığı ve tedavisi konusunda bilgi ve deneyim sahibi olmak isteyen meslektaşlarımızı, İstanbul Üniversitesi Sertifikalı Online Eczacı Eğitim programı olan PharmObesity.com’da buluşturacağız.

 

 

Oldukça faal çalışan sivil toplum kuruluşu olarak hedefiniz nedir?

Dönüşüm, kelimenin tam anlamıyla formunuzun ötesine geçmek demektir. Bizler de yapmış olduğumuz değerlendirmeler ışığında bu dönüşümün öncüsü olmak için, Yönetim Kurulumuzun görev yapacağı dönemde öncelikli olarak ele almak istediğimiz konuları ana hatlarıyla planlamış bulunuyoruz. Hangi proje veya vizyonu geliştirsek geliştirelim meslek yeminizin gerekliliği olan “Toplum Eczacılığı’’ esas edinerek toplum sağlığına faydalı olmayı listenin en başına koyacağız.

 

Eczacılar olarak mesleki etik anlayışımız, toplumsal sağlık önceliğimiz ve aldığımız eğitimle oluşan uzmanlığımızla eczanelerin, herkesin en kolay ulaşabildiği ve sağlığı ile ilgili doğru bilgileri alabildiği en yakın sağlık merkezleri olduğunu biliyoruz.

 

Yeni projeleriniz var mı?

 

Halk sağlığını çok önemsiyoruz.  Halk sağlığı her eczacının önceliği ve vazgeçilmezidir. Pandemi ile birlikte özellikle dijital mecraların önem kazanması ile birlikte, geleneksel medyanın da gücünü kullanarak, halk sağlığını ilgilendiren konularda doğru bilgiyi sunmak, toplum sağlığına katkıda bulunmak için çalışmalarımızı sürdüreceğiz. Sosyal medya hesaplarımızdan düzenli bilgi paylaşımları yapacağız.

 

Bir diğer önem verdiğimiz konu da sosyal sorumluluk çalışmalarıdır. Halk sağlığı ve mesleki gelişimin önceliği olan bir sivil toplum kuruluşu olarak elde ettiğimiz kazanç ve ulaşacağımız kitleyi toplum sağlığına fayda sağlayacak şekilde organize etmek önceliğimiz olacak. Gerçekleşecek bu Sosyal Sorumluluk ve Farkındalık Kampanyaları sayesinde hem faydalı olunacak hem de dernek bilinirliğinin arttırılmasına katkı sağlanacak.

Gülmek İyileştirir Derneği ile birlikte AB desteğiyle kanserle mücadele eden çocuklarımıza destek için bir araya geldiğimiz ‘’Birlikte Gelişelim Birlikte Gülelim’ projesi bunlardan biri.

 

Projemizin Amacı; Eczaneler Türkiye’deki en güçlü ve yaygın kanallardan biridir. Eczane Projemiz, hastaların sıklıkla ziyaret edip, vakit geçirdikleri, son derece güvenilir olan bu önemli kanalı, iletişimlerimize dahil etmek üzere kurgulandı.

 

Proje iştirakçilerinden olan Pharmetic Girişimci Eczacılar Derneği (PGED) ile sürdürülen çalışmalarla amaç; İstanbul, İzmir, Ankara, Bursa ve Antalya’da bulunan, pediatrik onkoloji ünitelerine yakın konumlardaki toplam 100 eczanede bilgilendirici broşürlerimizle 100 bin kişiye ulaşmak ve bu eczanelerde satılacak, uygun Gülmek İyileştirir Derneği İktisadi İşletmesi ürünleri ile sürdürülebilir bir kaynak yaratmaktır.

 

Projemiz kapsamında 19 Mayıs 2022 tarihinde Pharmetic Girişimci Eczacılar Derneği Hijyenik Oyun Merkezi, Samsun’da kanserli çocuklarımız için hizmete açılacaktır.

 

Dijital dönüşüm ve sürdürülebilirlik konusunda ne düşünüyorsunuz, ne gibi çalışmalar yapılmalı, yapıyorsunuz?

 

Dijitalleşen dünya ve ekonomik parametreler serbest eczacıları sürecin dışına doğru büyük bir hızla sürüklüyor.

Pill Pack, Carbon Health, Mediwitch, Farmakogenomik ve nutrigenomik alanlar tartılışılırken, tıbbi drone teslimatları derken, kişiselleştirilmiş ilaçlar üreten farmasötik 3D yazıcılar sahneye çıkmışken, eczacılık ve sağlık alanında dijitalleşmede diğer alanlarda olduğu gibi hızlı bir şekilde yer almaya devam edecek. Bu değişimler karşısında mesleki danışmanlığımızın nasıl evrilmesi gerektiğini düşünmek ve dönüşümle ilgili eylemlilik göstermek zorundayız. Dijitalleşmenin doğru yönetim sürecinin halk sağlığı ve mesleki geleceğimiz için çok önemli olduğunun farkındayız.

Sağlıkta geleceğe yön vermek adına; köklerimizi ve geleneklerimizi teknoloji ile buluşturduğumuz 4. Geleceğin E hali, “HAVANDAN DİJİTALE” mottosuyla eczacılığı dijital dönüşüm ile harmanlıyor ve 20-23 Ekim 2022 tarihleri arasında, İstanbul Kongre Merkezinde tartışmaya açıyoruz.

Bu kongrenin eczacılıkta dijital dönüşüm ve sürdürülebilirlik açısından önemli olacağına inanıyoruz.

 

Özellikle pandemi ile hız kazanan takviye ürünlerin eczane dışı satışları hakkında ne düşünüyorsunuz, bunun için neler yapılmalı?

 

Ülkemizde sağlık okuryazarlığının ne kadar düşük olduğu hepimizce bilinmektedir. Hâl böyle olunca tüketicilerin bu ürünlerin kullanımında doktor ve eczacı danışmanlığına ihtiyacı göz ardı edilmemelidir. Besin destekleri veya vitaminler her ne kadar zararsız görünse de hastanın kullandığı ilaçlar ile etkileşimi olup olmadığı veya hastanın geçmiş sağlık öyküsü bilinmeden önerilmemelidir.

 

Etkinlik ve yan etkileri nedeniyle, içinde etken madde içeren tüm ürünler halk sağlığını korumak için doktor önerisi veya eczacı danışmanlığında, Sağlık Bakanlığı onay ve denetiminde, 7/24 birinci basamak sağlık hizmetini büyük bir özveri ve güvenle veren, aldığı eğitimlerle bu alanlarda uzmanlaşan, meslek etiği içerisinde önce danışanını düşünen Eczacı danışmanlığında sadece Eczanelerde satılmalıdır. Eczanelerde ısı, nem gibi tüm saklanma koşulları dahil olmak üzere kayıtları itinayla tutulan, kontrollü bir şekilde gerektiğinde hastaya verilen bu ürünler; marketlerde adeta ‘fast-food’ olarak tüketime sunulması ve pazarlanması insan sağlığını tehdit eder boyutlara ulaşmıştır.

 

Bizim önerimiz ilaç dışı sağlık ürünlerinin mutlaka ciddi bir kontrolden geçirileceği bir sistemin ülkemizde geçerli olmasıdır. Böyle bir sistem ilaç dışı sağlık ürünleri olarak kabul edilen bu ürünlerin de mutlaka Sağlık Bakanlığı onaylı olmasını ve doktor ve/veya eczacı kontrolünü sağlayacaktır.

 

 

 

Daha Fazla Göster

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Başa dön tuşu