Genel

İnternet Satışında Sorunlar Katlanarak İlerliyor

 

Günlük hayatımızın seyrini değiştiren zamlar, bahsetmek istemesek de giderek daha çok hayatımızı etkilemeye devam ediyor. Geçen yazımızda bunun takviye kullanımına etkilerini paylaşmıştık. Bugün eczanelerin işleyiş ve ticari olarak bundan ne kadar etkilendiğine ana hatlarıyla bir bakalım;

Eczanelerimiz, en basit şekilde semt, ana cadde, hastane ya da aile sağlığı merkezi karşısı, çarşı ve AVM olmak üzere gruplandırılabilir. Genel giderlerine bakıldığında dükkan kira bedeli, teknisyen maaşları, vergiler, elektrik (ki fatura tutarları neredeyse bir çalışan maaşına ulaştı), su, telefon, internet ve ortak alan masrafları başlıkları altında toplanabilir.

Bu kadar gider kalemi bulunan ve her koşulda kesintisiz sağlık hizmeti konusunda en ulaşılabilir kurum olmaya devam eden eczanelerde genel işleyiş nasıl oluyor? İnternet üzerinden takviye ürün olarak nitelendirdiğimiz ürünlere dair reklam ve satışın önüne geçmek için yaptırımların çok yetersiz olduğu günümüzde, eczaneler maalesef çok eski kanunlara tabi çalışmaya devam ediyor. Migros, Gratis gibi yerlerde, profesyonel çalışanlar olmadığı halde gelişigüzel ürün satışına müsaade eden kanun, eczanelerin elini kolunu tanıtıma yönelik her konuda ciddi şekilde bağlamakta. Sosyal medyada ürün kirliliği mevcut. Yetkinliği bulunmayan birçok popüler isim, takipçi yoğunluğundan faydalanmak suretiyle istediği ürünlerin tanıtım ve satışına ön ayak oluyor. Takibin sağlık personelleri tarafından sağlanacağı bir sistemin oluşturulması adına hiçbir adım atılmıyor. Güncele ayak uydurmaya çalışmak ve kanunları bu güncele uyarlamak için aksiyon almak şart. Mesleki olarak teknolojik gelişmeler hiç yokmuş gibi gözümüzü kapatıp devam edemeyiz.

Kontrolsüz ürün kullanımlarının yarattığı ve yaratacağı sıkıntılarla birlikte eczanelerde birde bu kayışın yarattığı göz ardı edilemeyen ekonomik sıkıntılar baş gösteriyor. Meslek örgütlerinin birinci önceliği bu düzenlemeleri ivedilikle yapmak olmalı. Belki daha da keskin ve radikal çizgilerle eczaneler gruplandırılmalı ve belli yetkinliklerle donatılmalı. Aksi takdirde bu ekonomik yükün altından kalkmak, teknisyen yetiştirmek ve istihdam etmek daha da önemlisi eczacılık mesleğini daha iyi ve gençler tarafından keyifle sürdürülebilir bir noktaya getirmek pek mümkün görünmüyor.

Belki de herkesin aklından geçen ama bu devran böyle gittiği yere kadar gitsin diye düşünen bir çok kişiye tercüman olmak niyetiyle, yüzeysel bir değerlendirme bu sadece.

İşin özeti, denetimsiz üretilen, sahte veya yetersiz içerikli ürünlerin internetten satışı giderek yaygınlaşıyor. Her geçen gün dermokozmetik ve takviye ürünlerin tanıtımı ve satışı sağlık personellerinin kontrolünden çıkmaya devam ediyor. Bunun arkasından bakmakla, çözüm için bir şeyler yapmaya çalışmak arasında arafta kalmamak ve elimizi taşın altına koymak lazım. Her koşulda en yakınımızda, en doğru bilgiyi danışabileceğimiz, gece-gündüz demeden özveri ile çalışan tüm eczacı ve eczane teknisyenlerimizin 14 Mayıs Eczacılık Bayramı kutlu olsun…

 

Daha Fazla Göster

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Başa dön tuşu